Makes me wonder

Tänk vilka obetydliga problem man kan reta upp sig på egentligen. Små saker spelar ju ingen roll samtidigt som de kan vara så viktigt. Missförstå mig rätt nu, det jag menar är att det är detaljerna som gör ett hus till ett hem men det är också de små intrigerna mellan två personer som kan bryta en hel vänskap. Tänk vad mycket små saker gör. Det kan vara de som drar ihop två människor medan samma saker kan splittra andra...
Jag vet inte riktigt varför jag kom att tänka på det här just idag och jag har definitivt inte gjort min tankegång rättvisa i denna osammanhängande paragraf; men när vi satt i bilen vid bensinstationen stod där en man vid bankomaten. Som vilken annan man som helst i världen stod han där och tog ut sina pengar som på vilket annat ställe som helst. I Sverige står han med slitna jeans, Fjällräven jacka och kängor. I Spanien står han med mörka chinos, kavajjacka och halsduk. I Saudi står han med vit klänning, sandaler och en sjal runt huvudet.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Världen är liten och de små saker som skiljer människor åt är inte avgörande men så betydliga för hur man betraktar och behandlar dem. Det får mig att fundera över hur stor skillnad man kan göra i världen så länge vi fortsätter att döma varandra som vi gör. Livet borde vara väldigt mycket enklare om vi kunde släppa alla fördomar vi har, allting vi tror att vi vet om andra människor och om livet och istället bara leva. 
 
Ta livet som det kommer och leva varje dag som om det vore den sista. Det är ju en kliché av en anledning.

Kommentera inlägget här :