Happy Australia day!

Tusen kvadratmeter täckt med äkta arabiska mattor, blinkande belysning smyckar träden och kollar jag upp stirrar jag på en stjärnklar himmel. Kvinnor i glittrande klänningar sveper graciöst fram och lämnar en blyg doft av parfym efter sig, som delar luktsinnets intresse med ljuvligheterna som puttrar på de stora grillarna.
Över de vackra håruppsättningarna, vattenkammade pojkarna och sjalar i alla olika färger ser jag vita höga hattar från kockarna som springer med mat mellan bufféborden som står uppställda längs sidorna. Jag går emellan högtidliga pelare och kommer till ett långbord, med vit duk och alla desserter man kan tänka sig, vars utsikt är en stor upplyst pool som ser alldeles för inbjudande ut.
Över mur och taggtråd ser jag ett torn i fjärran och funderar snabbt över om det är någon där innan jag går vidare bland kostymer, guldiga militärbrickor och svävande spetts. Blicken vandrar över dansgolv, skrattade människor och landar tillsist på kvällens hedersgäst - en livs levande känguru som kommit hit för att kunna fira med oss.
 
Jag fick ta del av en magisk kväll bland fantastiska personligheter från världens alla hörn när vi idag firade Australiens nationaldag på Australian Embassy på DQ (Diplomatic Quarters) i Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia. Stort tack till Neil Hawkins och hans familj för en riktigt minnesvärd kväll och en inblick till en annan del av samma värld.
 
            
 
Happy Australia day to all, and to all a good night!
 

Kommentera inlägget här :